Årets första geting och två äntligen klara klänningar

Hej!

Fick precis besök av årets första geting inne vid datorn, riktigt stor var den också. Men över till det viktiga!

Mina två klänningar är tillslut färdiga efter att ha hängt utan dragkedjor i en vecka, först ut är den gröna!

 

 

Mönstret är New Look 6699, ett bra mönster med många variationer. Dock insåg jag för sent att jag hade behövt korta av axelbanden ca 2 cm på varje sida. Men de skulle kräva att jag tog bort dragkedjan och sprättade ett antal sömmar till så den får vara lite stor. Annars gillar jag passformen på mönstret och har redan en plan för nästa modell.

Den andra klänningen är en typisk vardagsklänning. Svårt och vit rutigt tyg som är väldigt skönt att ha på sig.

Mönstret är Simplicity 2588 och den passade perfekt inte än enda ändring är gjord, de är inte ofta det händer. Den glipar lite i ryggen när man rör sig eftersom den ska sitta så långt ut på axlarna. Funderar på om jag ska sy två små veck baktill eller inte.

 
 
#1 / / Karin:

Den sortens vardagsklänningar vill jag också sy, jättefin!

#2 / / Tess:

Vad menar du med att den glipar och att den ska sitta långt ut på axlarna?

Svar: Mönstret är båtringat och ska alltså inte sitta högt upp på axeln utan bara precis längst ut på axlarna. Om man försöker få den att sitta högre blir de för mycket tyg fram och bak, alltså de glipar.
Modesty by B

#3 / / Cath:

Vad är det för material på tygerna du använt, främst till 2588:an? Superfina båda två!

Kram//Katarina

Svar: De rutiga är beck o bölja liknande tyg från sos i 100% bomull, de gröna är någon viscose blandning från Ohlssons
Modesty by B

#4 / / Cath:

Aha!, Det jag höll på att beställa förut när vi pratade i syjuntan?

Kram
Katarina