25 november 2013 - kappan

 Butterick 5824, patterns by gertie.
 
Den är färdig! Och jag är så nöjd och stolt både för att jag gav mig på projektet men även för att den faktiskt är klar tillslut!

Jag föll för kapp mönstret så fort jag såg det och dessutom vill jag ha en riktig utmaning. Jag har letat efter en bra kappa att ha till mina klänningar i flera år, sedan jag slutade med jeans och snöade in mig på 50-talets siluett. Men jag har aldrig hittat något som ser ut som jag vill, är praktiskt och bekväm. Visst finns det där ute men inte riktigt i min prisgrupp. Men nu behöver jag aldrig mer köpa en kappa! Jag trodde detta projekt skulle vara så stort och svårt framförallt men de har gått enkelt och smidigt. En stor anledning till det tror jag är att kappan har kimonoärmar istället för isättsärmar. Allt arbete med att forma en ärmkulle försvann och kimonoärmen ger bra med rörelsevidd.

 

Kappan är sydd i kappull från stoff och stil och fodrad med satinfoder. Jag valde att korta av kappan något så den faller precis ovan knät, det kändes mer praktiskt och dessutom behövde mindre tyg. Jag fick ut min kappa på 3,5 m istället för de 4,70 m som står på mönstret.

 

 
 
 
 
 
Nu ska jag ta och sy några vanliga Brittaklänningar innan jag ger mig på nästa stora projekt. 
Ha en toppen vecka!
#1 / / Felicia:

WOW. Jättefin blev den! Va kul :D sydde min första kappa i våras och blev också förvånad över att det gick så mycket smidigare än jag hade trott! Fast den var ju ofodrad visserligen...
Är dock lite sugen på att sy en varm ullkappa jag med, är det där den ullen som Stoff och stil har i flera färger för 189 kr/m? Har nypt lite i den marinblå, vore fint! :)

Svar: De var så kul! Ja jag tror den kostade det, heter kappull. Jag stod också och höll i den marinblå innan jag valde den grå tillslut. Så fin!
Modesty by B

#2 / / Karin:

Kappan ser jättetrevlig ut! Bra med en modell som passar över vida kjolar, det blev alltid bökigt när jag brukade ha mer sådana.