22 Oktober 2013s

Att plugg 150% och dessutom jobba 10 timmar i veckan tar fruktansvärt mycket tid från symaksinen. De där hel dagarna framför symaksinen när jag lätt kunnat sy en klänning på en dag är bara drömmar just nu. Sy drömmar finns de som vanligt massvis av, just nu går jag o drömmar om att sy några klänningar i trikå och velor. Jag har inte sytt särskilt mycket i trikå tidigare och jag skulle vilja lära mig mer! Men de närmaste projektet ska bli den här kappan!
 
 
Planen är att göra en något kortare variant, hur kort vet jag inte riktigt. De ska bli riktigt spännande att ge sig på ett så stort och avancerat projekt och jag hoppas att den kanske kan vara klar till början av december!
 
Men jag har såklart en ny klänning att visa upp också!
 
 
Jag började sy en toile av de här tyget eftersom jag hade massor av det och lakansväven som jag brukar sy det i var slut. Men livet passade väldigt bra, bara en enda liten ändring som var att jag lyfte axeln 1 cm. Så jag bestämde mig för att sy upp hela klänningen i tyget.
 
 
Mönstret är Butterick 5605, ett av deras vintage mönster som kommit i ny tryck. Jag är sugen på att testa den långärmade varianten med!
 
 
Jag är inne i en sailor period när jag är extra svag för rött, vitt och blått tillsammans och ränder. Så jag bestämde mig för att sy fast vita band för att göra klänningen lite sailor inspirerad. 
 
 
Ryggen är djupt urringad och jag valde att sy versionen med knäppning i ryggen även fast jag nog tycker rosetten är vackrare. Men de här kändes mer praktiskt till hösten och vintern när jag alltid har kofta till mina klänningar. Jag funderar lite över de där vecken på ryggen, en hel del av dem verkar komma ifrån att de är kimonoärmar för de försvinner helt när jag lyfter ärmarna men jag skulle gärna bli av med dem. Någon som vet vad som behövs göras?
 
O så ett gäng bilder till för ljuset var så vackert imorse!
 
 
 
 
 
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: butterick / coat / klänning / sailor