Umeå

Äntligen! Nu har min slöjdutbildning börjat, jag ska läsa på distans men vi börjar med en gemensam träff i Umeå. Vi har färgat, tovat och lärt oss massor. Så roligt! 

Färgprover som ska få följa med hem!

Hemma väntar en klänning som bara behöver en fåll innan den är klar så med lite tur får ni se den imorn!
Publicerat i Allmänt
#1 / / Sofie:

Vad är det för utbildning? Jag är nyfiken.

Svar: Det är slöjd för att bli slöjd lärare, jag kompletterar min lärarutbildning för att få undervisa i slöjd med!
Modesty by B

#2 / / Sofia Fant:

Hej!
Ser att du har sytt klänningen Daisy av Eliza M, jag har precis fått hem mitt mönster och ska börja lägga ut mönsterdelar på tyget. Jag är helt nybörjare har sytt en klänning tidigare. Jag får inte till det när jag lägger ut delarna, tyget räcker inte till!! Kjoldelen får liksom inte plats om jag lägger mot den vikta kanten om stadkanterna mot varandra. Mitt tyg är ca 147 cm brett och om jag fattat rätt behövs 45 inch som är 114 cm. Eller är det 45 inch när tyget redan är vikt? Blir jätteglad om du har lust att hjälpa mig!

Svar: Hej! Titta på tillklippnings planen där visas det hur du ska lägga bitarna för att få plats. Du ska vika ditt tyg på andra lädden än vad du gjort nu om jag förstår dig rätt. Om du lägger tyget helt ovikt på golvet ska du sen vika de klippta kanterna mot mitten så de möts mitt på. Du får två vikta kanter med hela tygets bredd. Hoppas de var till någon hjälp, fråga igen annars så ska jag försöka hjälpa till mer!
Modesty by B

#3 / / Sofia:

Tack för ditt svar! Jag är fortfarande lite förvirrad, för om jag viker in klippkanterna till mitten och lägger mönstret mot den vikta kanten så hamnar ju grainline pilen fel, för grainline är väl parallell med stadkanterna? De vikta kanterna hamnar väl på höger och vänster sida, nä jag är förvirrad! :D

Svar: Du har trådrakan (grainline) både längs med stadkanterna och 90 grader emot alltså längs med den klippta sidan. Trådarna går rakt på både dessa håll om du titta på ditt tyg
Modesty by B

#4 / / Sofia:

Tack så hemskt mycket! Nu är jag med :D