Att välja tyg

 

 

Detta är ett del moment i Sewalongen som går både på Modesty by B och Sic Designer

Många typer av tyg kan lämpa sig till denna typ av klänning, vilken modell du väljer samt i vilka sammanhang du vill bära den är viktigt att ta hänsyn till. Är det en klänning till fest eller vill du att den ska fungera även till vardags? Jag väljer alltid tyg som fungerar att tvätta i maskin annars vet jag att mina klänningar inte kommer bli använda. Tygets struktur påverkar hur klänning kommer se ut, ett styvare tyg lämpar sig bättre till en veckad kjol än en rynkad. En klockad kjol kan bli väldigt effektfullt i ett styvare tyg då det ger mer rörelse och volym i kjolen medan ett följsammare tyg faller mjukare och ger mer rörelse.

Hur mycket tyg behövs? Jag brukar oftast köpa 3 m tyg till en klänning om jag vill ha den knä lång, de räcker till alla kjol variationer och en kort till armbågslång ärm. Är man noggrann med tillklippning blir det oftast en bit tyg över men jag har gärna lite extra i fall att något går galet så jag har möjlighet att ändra eller laga.

Jag funderar just nu på att sy i dessa två tyger, det mörka till en helklockad med puff ärm och det ljusa till en ärmlös långklänning. Det mörka är lite styvare och kommer ge en dramatisk form på kjolen och mycket volym i en puffärm. Det ljusare är tunnare och kommer fladdra i vinden med den långa kjolen.
 
 

Till foder kommer jag använda denna bomullsvoile från Stoff och Stil i livet och i kjolen detta satin foder, även det från Stoff och stil. Många typer av foder kan fungera, tänk på att kjolens fader behöver ha en glatt yta för att inte fastna i strumpbyxor, undvik polyester foder som blir väldigt statiskt. Till livet fungerar de flesta foder, jag undviker glatt eftersom det är svårare att sy i och jag inte tycker det är lika skönt tajt mot kroppen som ett bomullsfoder.

Jag funderar på ytterliggare en variant i ett grafiskt turkost tyg som jag tyvärr inte har på bild som jag tror blir effektfullt.

Hoppas ni har haft en fantastisk påsk, jag har varit i norrland i två veckor och haft det fantastiskt bra men nu är det skönt att vara hemma hos symaskinen!