Planeringsklänningarna

 
Under planeringen av Sewalongen sydde jag två prov klänningar. En efter Emery mönstret och en liknande modell efter mitt egen konstruerade grund liv. För att undersöka skillnader i passformen men också lyfta vilken skillnad på uttryck två olika tyger kan ge.
 
 
Först ut har vi Emery, tyvärr har jag ingen bild med den på mig och jag har dessutom rest ifrån den så det kommer senare. Men Diana är inställd efter mina mått och passar nästan lika bra på henne som på mig. Klänningen passar mig helt perfekt och den enda ändringen jag gjorde efter min toal var att vrida bystinsnittet något för att få det att peka på min bystpunkt. Denna klänning är sydd av bomullspoplin och livet är fodrat med bomullsvolie.
 

Detta är mitt eget mönster, först på Diana så ni ska kunna jämföra men sen även på mig. För det är ju alltid roligare att se kläderna live! Tyget till denna är ett tunnare bomullstyg från Abu Dhabi. Istället för att ge denna en rynkad kjol gjorde jag en modell med lagda veck. Det gör att man får samma volym i kjolen men man slipper puffet runt midjan som en rynkad kjol ger. Denna är också fodrad i livet med bomullsvolie och kjolen är fodrad med acetat.

Båda klänningarna är sydde efter instruktionerna till Emery mönstret. De är riktigt bra och tydliga att följa!

Har du börjat fundera på hur din klänning ska se ut än? Jag har börjat spåna på mina olika varianter. Veckorna fram till Sewalongen kommer jag dela med mig av mina tankar och planer. Jag samlar inspiration på Pinterest, i denna mapp samlar jag alla möjliga vackra klänningar för inspiration och här samlar jag Emery klänningar jag fastnat för.

Berätta gärna om dina planer i Fb-gruppen så att vi kan inspireras av varandra! Glöm inte att kika in på SiC-designer också där alla delar i Sewalongen också kommer publiceras.