4 Februari 2014 - nummer 95

Jag har sytt mig en klänning, nummer 95 utav mina egen sydda klänningar. Räknar vi med de köpta har jag fler än 100 men snart är det 100 stycken jag sytt själv. Känns lite galet, men man kan aldrig ha för många klänningar. Nummer 96 är redan på gång.
Jag har fastnat lite i skjortklänningarna, de är så bekväma och snygga samtidigt som de är roliga att sy. Kan en klänning bli bättre än så? Mönstret är återigen Simplicity 1880 med en rak rynkad kjol istället för den i mönstret, jag har som i mina tidigare lagt till smock i ryggen på även denna. Skillnaden mot de tidigare är att jag testade att göra den utan ärm. Jag klippte tv remsor på skrådden och fodrade ärmhålen med. Jag gillar den utan ärm men tycker nog fortfarande bättre om modellen med ärm. Den kommer troligen bli en sommar favorit, enkel och sval. Men den fungerade utmärkt även nu. Igår fick den invigas till skolan.
Just ja, fickor sydde jag i den också, jag har varit tveksam mot fickor i mina klänningar. Jag gillar inte hur det påverkar fallet men samtidigt är det ju väldigt praktiskt ibland. Så nu testar jag i några modeller så får jag se om jag använder dem eller ej.
 Nummer 95, ja det blir också en skjortklänning. Jag har klippt i det fina tyget jag vann av Anna Neah och tänkte att vad kan vara bättre än att sy en till av Gerties skjortklänning i det eftersom Anna gör sådana fantastiska varianter. I efterhand har jag dock inte varit helt nöjd med den variant utav Gerties skjortklänning som jag sytt. All volym i kjolen drar sig framåt medan baksidan hänger platt och rak därför testar jag nu att sy en variant med klockad kjol. Det känns lite läskigt att testa en sådan mönsterändring i ett så vacker tyg men jag tror de blir bra och ibland måste man våga chansa!
 
Ha en härlig vecka. Nu ska jag ut i solen, som äntligen visar sig, och springa!
 
 
 
*UPPDATE* De blev visst en felräkning, detta var nummer 95 inte 94, man ska inte glömma räkna klänningen man har på sig!
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: klänning / simplicity / skjortklänning / sommar / sömnad
#1 / / ExD:

Som vanligt jättefin!
Snart hundra klänningar... Imponerande! Men använder du allihop? Själv tycker jag att jag mest använder det jag sytt mest nyligen.

Svar: Tack! Ja de flesta blir använda. Fast de går såklart i perioder när vissa används mer än andra :) undrar hur länge det fungerar hihi
Modesty by B

#2 / / Nina:

Åh du vann tävlingen! Jag såg när du länkade till tävlingen och tänkte att det var perfekt för dig! Kul! Ser fram emot att få se resultatet av vinsttyget!