Sew along - sista delen!

Här kommer nu det sista sew along inlägget! De har varit så roligt, givande och lärorikt att testa att göra en sew along. Och de kommer säkert bli flera i framtiden!

Men nu ska vi sy färdigt våra klänningar, det som återstår är att sy fållen och infodringen.

 

Fållen

Först ska vi jämna till fållen. Har du en provdocka är det enklast att sätta klänningen på henne, annars får du sätta på dig klänningen själv. Mät sedan ut hur lång du vill att klänningen ska vara, 60 cm brukar jag vilja ha mina kjolar.

 

När du markerat önskad längd så är det vi ska eftersträva att få samma avstånd till golvet runt hela kjolen.

 

På min provdocka har jag en sådan här markör som jag kan ställa in önskad höjd och sedan måtta mot. Om det inte finns en liknande på din provdocka eller du provar på dig själv använd dig av t.ex. en stol och markera med en tejp bit vart på stolen kjolen ska sluta.

 

 Markera nu längden runt hela klänningen mot din markör så att du får samma längd mot marken runt hela. Om du nu provar klänningen på dig själv är det att föredra att be om hjälp men med en spegel och lite tålamod kan man få till det också.

 

 Nåla nu upp fållen längs med din markerade linje runt hela kjolen. OBS! dubbel vik INTE fållen.

 

 Sy en söm nära kanten, inte mer en 0,5 cm från kanten.
 
 
Trimma sömsmånen så nära sömmen som möjligt.

 

Vik fållen du sytt igen så du får en dubbelvikt väldigt smal fåll och sy igen.

Pressa fållen och sen är den färdig!

 

Infodring

 

 Nåla fast infodringen räta mot räta mot klänningen.
 
 
 Vik ut blixtlåset baktill och låt infodringen gå ut över det.

 

Sy fast infodringen och klipp sedan ner sömsmånen.

 

 
Hacka infodringen så den ligger snyggt när du viker runt den.

 

 
Vik infodringen runt blixtlåset.

Vänd infodringen till insidan, pressa och sy en kantstickning. Har du en edge stitching fot är den smart att använda.  

 

Sy fast infordringen mot blixtlåset för hand.

 

 

 

FÄRDIG!!

 

 
 
 

Tusen tack till alla som varit med och fortfarande är! Visa gärna era klänningar i fb-gruppen!

 Sist skulle jag vill be er om att få veta vad ni tyckt, både bra och mindre bra saker, så jag vet vad jag ska tänka på om jag ger mig på det här igen (och de kommer jag nog göra!)

Vad har ni tyckt om? Vad har varit mindre bra? Har inläggen varit på en bra nivå? Är det något jag ska tänka på om jag gör det igen? Osv. alla tankar är uppskattade!

Ha en fortsatt härlig sommar och dansa lite extra i era klänningar!

 
#1 / / Tankekatten:

Tack för fålltipset, jag har inte varit med på sewalongen men läst lite ändå. Det är alltid roligt med klänningar :)

#2 / / Cicci H:

Mitt första besök, men inte sista! :-) Människa vad fina klänningar du syr! Tycker klänningar är snyggt, men inte hittat nån modell. Kanske det är min kropp det beror på... Den fina prickiga toppen/blusen Alma? Var hittar man mönstret?

Svar: Tack för dina fina ord! Alma mönstret kommer från märket sewaholic, finns att köpa hos mrsbao.se men hon har sommar stängt men går säkert att hitta på andra ställen med om du googlar lite :)
Modesty by B

#3 / / Felicia:

Jättekul med sewalong! Det är som en tjuvkik och se om det är värt att köpa mönstret :) Klänningen blev supertjusig! Kommer du lägga upp deltagarnas versioner?

Svar: Härligt! Jag hoppas kunna göra det väntar bara på att deltagarna som är färdiga ska godkänna att jag lägger ut dem.
Modesty by B

#4 / / Eva:

Hej! Första besöket här och väldigt inspirerande! Jag tackar också för fålltipset!