Lucka nr 4; berätta om hur du får dina kläder att hålla längre

Dags för lucka 4 i Emilys julkalender!

 
 
 

Jag lägger mycket mer tid och kärlek på plagg som jag sytt själv än det som köpt färdigt. Jag vet hur mycket tid och arbete som jag lagt ner på dem och vill ju därför självklart få dem att hålla länge! Går något sönder så lagar jag det i den utsträckning det går, ofta har jag en spill bit från tyget kvar som kan användas för att laga hål eller täcka fläckar med. Går det inte att laga/fixa på ett tillfredställande sätt så återanvänder jag tyget till något annat, kjolen på en klänning blir enkelt enbart en kjol eller så kan klänningen få ett nytt liv (alltså liv som i överdel) och skapa en ny klänning med den gamla kjolen. I mina kjolar finns det oftast dessutom så mycket tyg att det finns många möjligheter för återanvändning. 

Köpta kläder försöker jag ofta laga i den mån det går men eftersom jag inte lagt ner lika mycket kärlek och arbete i dem så känner jag mig oftast mindre motiverad till det. Vilket är väldigt synd eftersom någon annans slit och möda ligger bakom dem.

Men då jag idag syr det mesta av mina kläder själv så köper jag väldigt lite kläder. Visst hittar jag snygga saker ute i butikerna men sömnaden har fått mig att närmare inspektera hur plagget är skapat och jag inser oftast snabbt att det:

1.     Kommer gå sönder fort

2.     Inte har den passformen jag önskar

3.     Jag kan göra det bättre själv

Lägger man ner tiden på att sy sina egna kläder så vårdar man dem därefter, i de flesta fall leder det till att man köper mindre kläder och vårdar det man skapat bättre. Så för mig får sömnaden mig att vårda mina kläder bättre. 

Avslutningsvis vis är mitt bästa tips till er som syr kläder själva, spara alltid spill-bitar för framtida lagning! Ett hål eller fläck kan alltid täckas med en applikation i samma tyg som ofta blir väldigt snyggt!