Sew along - Blixtlås och kjol

Tänkt nu är vi snart klara, nästa vecka gör vi de sista momenten och sen har vi våra nya klänningar. Jag har lärt mig massor på det här och jag tror nog det kommer bli fler sew alonger längre fram. Jag har haft kamera problem och inte bara slarvat/stressat med bilderna som förra veckan. Autofokusen har bestämt sig för att ge upp i min kamera så tyvärr är inte skärpan den bästa i alla bilder (någon som haft liknande problem med nikon d3000?). 

Med eller utan toppen bilder så har turen den här veckan kommit till att montera kjolen, sy i blixtlåset och fålla ärmarna!

 

Montera kjolen

 

Sy först i två rynktrådar i kjolen, en 1cm från kanten och den andra 2 cm från kanten. Även fast kjolen inte ska rynkas är rynktrådarna bra att ha när man ska sy ihop en rak och en rundad del.

 

 

 

Spänn rynktrådarna och nåla fast kjolen räta mot räta på livet, se till att matcha sidsömmarna. Tråckla sedan på maskinen eller för hand fast kjolen och kolla att de inte blivit några veck längs kjolen, har det de så sprätta och tråckla igen. (Ibland är det svårt att bli av med alla små rynkor som kan uppstå men minimera dem så mycket du kan). När kjolen sitter som du vill sy fast den ordentligt.

 

 

Blixtlås

 

 

Dags att prova igen och nåla ihop ryggen så att klänningen sitter som du vill. Enklast är såklart att få hjälp med nålningen men de går även utmärkt att göra själv, de gör jag 99 av 100 ggr.

 

 

 
Ta av dig klänningen men låt nålarna sitta kvar i ena sidan på tyget, här ska ditt blixtlås sitta! Dra en rak linje mellan nålarna. Bäst blir de om du kan få en någorlunda rak linje mellan nackens översta nål och den i midjan. Överför sedan linjen till den andra sidan så du har en linje på varje bakstycke.

 

 

 

Jag använder mig av ett dolt blixtlås och en pressarfot som är anpassad till att sy i dolda blixtlås som gör att sömmen hamnar precis där den ska. De går självklart utmärkt med den vanliga blixtlåsfoten med, se bara till at sömmen hamnar så nära tänderna som möjligt.

 

 

 

Nåla fast blixtlåset längs med din ritade linje vidare ner på kjolen, blixtlåset ska nålas fast räta mot räta mot bakstycket och kant i kant upptill mot halsen. Börja med blixtlåsets ena sida och nåla och tråckla fast det (jag skulle rekommendera att tråckla i det på maskin så du ser att sömmen hamnar helt rätt). När det sedan är i tråcklat, stäng blixtlåset och se till att midjesömmen bildar en obruten linje innan du nålar och tråcklar den andra sidan. Prova klänningen och se att blixtlåset sitter som du vill innan du syr i det ordentligt.

 

 

(förlåt för urusel bild, men jag tror ni förstår)

När blixtlåset sitter perfekt, nåla ihop kjolens söm under blixtlåset och sy ihop. Jag brukar göra detta efter att jag sytt i blixtlåset för att undvika att de blir bubbligt längst ner om man behöver flytta blixtlåsets ena sida lite för att få till midjesömmen snyggt.

 

 

 

Pressa isär sömmen och behandla sömsmånen på valfritt sätt.

 

 

Ärmar

 

Gör en smal fåll på ärmarna genom att vika in dem dubbelt så att den råkanten döljs. Jag viker mina 0,5 cm och sedan 0,5 cm igen. De ger en lite längre ärm en mönstret avser eftersom jag sparar lite av sömsmånen men jag tycker de blir snyggast med en väldigt nätt fåll.

 

 

  

Sy nära kanten, har du en edge-stiching fot är det här ett ypperligt tillfälle att använda den!

 

 

 

Nästa vecka ska vi sy infodringen och fållen för att förbereda kan du hänga upp klänningen eller sätta den på en provdocka för att låta fållen hänga ut sig. Man kan även blötlägga klänningen för att sedan hänga upp den, då hänger kjolen ut sig ännu bättre!

 

Tänk nästa vecka är våra klänningar färdiga! De ska bli så kul att se alla olika klänningar! Ha de bra i värmen så hörs vi nästa vecka!