26 Oktober 2013

 
 
Äntligen färdig! Stickning är verkligen tålamods träning för mig som vill ha allting fördigt direkt. Den här koftan påbörjade jag i våras och den första biten gick snabbt men sen tappar lusten och så blir det liggande men för några veckor sedan satte jag fart igen och nu är den klar. 
 
 
 
Mönstret är ursprungligen från Drops (141-16), samma mönster som jag stickat alla mina koftor efter. Jag fick en idé att sticka en sjömanskofta och letade mönster överallt kändes det som men hittade inget alls. Så jag bestämde mig för att försöka rita om mitt vanliga mönster själv, de blev absolut inte perfekt, kragen skulle gärna fiått vara större och rigningen jämnare men för att vara första gången som jag stickar utan mönster är jag väldigt nöjd!
 
 
 
Ha en toppen lördag, nu ska jag klippa ut min kappa!
 
#1 / / Karin:

Fin kofta! Om du letar efter stickmönster är Ravelry en guldgruva. Fantastisk mönstersamling och garnnördscommunity...

Svar: Jag har varit inne där o tittat, finns så mycket fint! Men jag är lite osäker på att sticka efter engelska mönster, känns svårt
Modesty by B

#2 / / felicia:

Instämmer med föregående talare om Ravelry! tycker inte det är så svårt med engelska mönster (men jag har inte stickat så mycket efter svenska, så det är väl en vanesak...) Mycket bra videos finns ju på youtube, och drops har ju en ordlista på sin hemsida! Tipsar om http://www.ravelry.com/designers/andi-satterlund hon har flera mönster på söta midjekorta koftor som inte känns tantiga eller tråkiga och passar perfekt med 50-talskjolar :)
ps: superfint med sailorkrage, vilken idé!!

Svar: Då kanske jag ska våga efter nästa planerade projekt! Åå jag har tittat på de sakerna förut, så fina!
Modesty by B