23 Mars 2014 - Mad Men Challenge 3

Min klänning till Julia Bobbins Mad Men Challenge 3 är klar! Till slut valde jag att använda Bettys picknick klänning som min huvudsakliga inspiration. Men jag har ju, som ni kanske förstått vid det här laget, väldigt många blommiga klänningar så jag bestämde mig för att köra enfärgat istället. En ljust rosa klänning har jag varit sugen på länge så det fick det bli. Men jag kunde inte lämna blommorna helt utan jag sydde fast ett band med tusenskönor runt ringningen. Det lyfte verkligen klänningen!  I kjolen har jag två lager med tyll för att få lite extra volym. Mönstret har jag ritat själv med inspiration från Simplicity 2444.
 
Jag har fastnat lite för smock detaljer sedan jag börjat sy skjortklänningar som ni kanske märkt och jag funderade över hur jag skulle kunna föra in smock i midjan även på ett tajt liv. Det gick utmärkt, jag struntade att sy insnitten bak och sydde istället 7 rader med smock, det gör att klänningen sitter tajt men att det ändå finns massor av rörelsevidd. Helt perfekt med andra ord!

My dress for Julia Bobbins Mad Men Challenge 3 is ready! In the end, I chose to use Betty's picnic dress as my main inspiration. But I have, as you may have understood by now, very many floral dresses so I decided to go with solid colour instead. So I choose to go with light pink. But I could not leave the flowers totally so I sewed a ribbon with daisies around the neckline. It really lifted the whole dress! The skirt has two layers of tulle for some extra volume. The pattern have I drafted myself with inspiration from Simplicity 2444.

 

 
 
 
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: dress / mad men / mad men challenge
#1 / / Karin:

Verkligen jättesöt klänning! Jag gillar de sneda insnitten i livet, intressant detalj.