Knit sweetheart top och en klänning

Jag älskade (älskar fortfarande) Gerties förra bok Gerties new book for better sewing. Den innehöll massor av tekniker och kunskap men även mönster som var precis i min smak! Det är inte många utav mönstren i den jag ännu inte provat. Men nu har den fått konkurrens, Gerties nya bok har kommit ut och damp ner i brevlådan hos mig i förra veckan. Denna bok har mer fokus på vardagskläder och ett fokuserar än hel del på att sy med stretch tyger vilket passar mig perfekt just nu. 

Jag gillar de flesta mönstren även i denna bok men började med att testa t-shirt mönstret Knit sweetheart top, jag har modifierat det lite för att passa magen men det känns som en bra t-shirt mönster som verkligen passar min kropp. Så när jag sytt en t-shirt av det förlängde jag det ytterligare och gjorde en klänning med. 

 
 
Bägge tygerna är rester från tidigare projekt så jag minns inte varifrån de kommer tyvärr, men det är vanligt trikå tyg i 100% bomull. Orginal mönstret har en rynkning framtil i urringningen men jag valde att strunta i den eftersom det blev så snyggt även utan. Mönstret finns även med en hel ärm istället för holkärmen jag sytt men den räckte inte mina tyger till. Det får bli en framtida projekt att testa den. 
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: gertie / gertie sews vintage casual / knit sweetherat top / trikå
#1 / / Anna:

Bägge är ursnygga, och den randiga är lite till med sina "på tvären"- bandkanter!

#2 / / Nina:

Den randiga var ju riktigt fin! Passar perfekt till magen!