28 September 2013 - Vita drömmar

Jag har blivit otroligt svad för vita kläder, man får tvätta ofta men åh(!) så fint det är. Jag har gått och funderat på att sy mig en vit klänning ganska länge men känt att nää de blir nog för mycket bröllop av det. Men i veckan bestämde jag mig, strunt samma, vill jag ha en vit klänning så syr jag en.
 
 
 
Livet till klänningen är från Vintage Vogue 1172 men kjolen till det mönstret krävde långt mycket mer tyg än jag hade så det blev en klassisk helklockad kjol. Känns som jag alltid gör helklockad kjolar på mina klänninger, eller känns och känns 99% av dem har det men jag trivs bäst i det så varför göra något anant?
 
 
En hel del ändringar fick jag göra för att få till en bra passform.
  • Sänkte ärmhålet 1,5 cm
  • Tog in axelsömmen och flyttade den längre fram
  • Tog in 1 cm i varje sida
  • Höjde midjesömmen 2 cm
När jag ser de så här kanske jag borde sytt en storlek mindre, men enligt måtten på mönstret skulle den här nästan blivit för liten. Undrar hur de mätte..
 
 
Tänker mig klänningen med färglada strumpbyxor och matchande kofta eller köra hel vitt med vita strumpbyxor och tröja till och sen sätta en färglad rosett i håret.
 
Ha en toppen helg!
 
 
 
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: dress / sömnad / vogue / whit
#1 / / Fredrikapåvinden:

Supersöt!

Svar: Tack :)
Modesty by B

#2 / / Mia:

Åh så fin klänning, önskar att jag själv hade kunnat sy en sådan.Läser din blogg med stor glädje!

Svar: Tack :)
Modesty by B

#3 / / Karin:

Jättefin! Jag tror verkligen att det skulle vara snyggt att kombinera med klara färger. Inte brudklänning alls.