Justering av mönstret till din önskade modell

Välkommen till dagens sew along inlägg! Denna sew along löper både på Modestybyb.blogg.se samt SIC Designer.

Nu är det dags att skapa de designelement som just du vill att din klänning ska ha.  Jag förvarnar redan nu att detta blir ett långt (!!) inlägg, vi ska ta oss igenom många alternativ. 

Dagens inlägg kommer behandla:

  • Justera ärmen till en puffärm
  • Justera ringningen på klänningen
  • Rita en klockad kjol
  • Rita en rynkad eller veckad kjol
  • Rita din egen krage

VIKTIGT! Justeringarna beskrivs för mönster utan sömsmån, så har ditt mönster sömsmån behöver du först rita in sömnadslinjerna och utgå från dem för att få din önskade form. 

 

Justera ärmen till en puffärm
En ärm kan ha puff upptill, nertill eller på bägge platser. För att skapa en puffärm gör du så här:

1. rita en linje genom ärmens mitt och dra sedan ytterligare 2 linjer på vardera sida med 4 cm mellanrum.

 

2. Klipp isär ditt mönster längs de linjer vi precis ritat.

3. För puff både upptill och nertill lägg dina mönster delar på ett nytt papper, placera dem med 2 cm mellanrum (detta är ett standardmått, vill du ha lite puff gör du mindre mellanrum, vill du ha mycket puff för du större mellanrum). Se till att underkanten på delarna är i linje.

4. Höj ärmkullen 2 cm i överkant och rita formen på den nya ärmkullen. Förläng ärmen i nederkanten med 2 cm och forma den nya nederkanten. 

 

5. För puff endast upptill eller nedtill placera dina mönsterdelar på pappret men låt ovankanterna eller nederkanterna mötas (har du nu ett mönster med sömsmån är det sömnadslinjerna som ska mötas). För isär delarna på den plats du vill ha puffet (i min bild i ovankant). Även här lägger vi dem med 2 cm mellanrum. 

6. Vill du ha puff nertill formar du nu den nya nederkanten, lägg till 2 cm i mitten av nederkanten. Vill du ha puffet upptill höjer du ärmkullen 2 cm och formar den nya ärmkullen.

 
 

Justera ringningen
För att justera ringningen, fundera över vilken form du vill att din ska ha, u-ringad, V-ringad, höghalsad eller djupt urringad osv.

Vi börjar framtill

1. Ställ dig vid en spegel och placera mönsterdelen på dig så att axelsömmen och mitt fram på halsringningen ligger på rätt plats.

 

2. Nu ska vi göra två markeringar, en för hur djup du vill att din ringning ska vara och en för hur vid den ska vara. Markeringen för djupet gör du mitt fram och markeringen för vidden gör du på axelsömmen. Använder du ett mönster med sömsmån är det nu sömnadslinjerna du ritar om, sömsmånen justerar vi sen. (Vill du förminska ringningen tejpa fast extra papper i ringningen och arbeta med det.)

3. Nu ska vi rita formen på den främre ringningen. Sammanbind dina två punkter i önskad form.

 

Nu övergår vi till baksidan.
4. Lägg dina mönsterdelar kant i kant längs axelsömmen enligt bilden (har du som jag ett insnitt antingen mot axeln eller mot ringningen bak vik ihop det längs linjerna så du arbetar med den verkliga formen, då kan du även dra din nya ringning över insnittet och när du vecklar ut det ser du ditt nya insnitt.)
Har ditt mönster sömsmån är det sömnadslinjerna du ska lägga kant i kant, lägg då den bakre delen överst.

 

5. Markera punkten för ringningens bredd även på baksidan. För att bestämma djupet på ringningen bak kan du använda samma metod som för ringningen fram men det är svårt att göra själv. Har du ingen hjälp markera punkten där du tror du vill ha den och försök sedan hålla mönstret på plats över ryggen och titta i spegeln. Se till att axelsömmen hamnar rätt och se att mitt bak faller längs ryggraden.

6. Forma den bakre ringningen på samma sätt som den främre.

7. Lägg ihop delarna längs axelsömmen igen och se till att linjerna för ringningen fram och bak går fint ihop. Vi vill ha en jämn linje över axeln om du inte ritat en båtringning som du vill ska ha en v-form i kanten. 

 
 

(8. för dig som har ett mönster med sömsmån) Nu har vi ju bara justerat sömnadslinjerna har ditt mönster sömsmån behöver du nu lägg till din sömsmån på de nya linjerna. Har du 1,5 cm sömsmån ritar du en ny linje 1,5 cm ovanför den andra. 

Rita en klockad kjol

En klockad kjol är en kjol som består av en del utav en cirkel. Man kan göra en helklockad som motsvarar en hel cirkel, en halv som motsvarar en halv cirkel osv. En hel ger mycket volym, snurrar du kommer den stå rakt ut runt omkring dig, en ¼ ger formen av en a-linje kjol.

För att rita en klockad kjol behöver du ditt midjemått och din önskade kjollängd. Att rita en klockad kjol är en del matematik men det finns bra hjälpmedel på nätet! By Hand London har en app på sin hemsida som gör våra beräkningar. Och visar precis hur vi ska klippa våra delar. 

1. Fyll i all information som appen ber om, vill du ha en annan längd än det appen har att erbjuda så välj den som är närmst, det är i nuläget oviktigt.

2. Jag får veta att min midjeradie ska vara 11 cm för en helklockad kjol (det måttet är inklusive sömsmån), bortse från hur mycket tyg de säger behövs nu. 

3. plocka fram mönsterpapper och utgå från ett hörn rita en kvarts cirkel med den angivna radien.

4. Rita en ny cirkel utifrån samma hörn
nya radien = midjeradien + önskad kjollängd+ önskad fållängd. För mig 11+60+2,5= 73,5 cm

5. Nu har du din mönsterdel! Titta på utläggningsplanen i appen så ser du hur många gånger du behöver klippa ut din del, jag behöver min 4 ggr (appen visar 2 ggr mot vikt kant men eftersom vi har öppning mitt bak behöver jag den endast 1 gång mot vikt kant när vi då klipper till delen behöver vi lägga till sömsmånen för mitt bak-sömmen, markera gärna det på mönstret).

 

Rita en veckad eller rynkad kjol
Vill du ha en rynkad eller veckad kjol och har ett mönster där det ena finns kan du rita av den och använda den rakt av (Är det en veckad kjol och du vill ha en rynkad jämnar du till överkanten och struntar i att markera vecken). Har du ingen del så ska vi rita en mönsterdel.

1. Du behöver två mått, önskad vidd i kjolen nertill och önska kjollängd.

2. Vi ritar en mönsterdel som motsvarar en fjärdedel av kjolen så för fram ska den läggas mot vikt kant och baktill ska den klippas två ggr.

3. Rita en rektangel med höjden av din önskade kjollängd + sömsmån i överkant och underkant. För min långa kjo blir detl 107+1,5 +1,5 =110 cm
Bredden ska vara önskad vidd dividerat i 4 plus sömsmån i sidan
För mig: 200/4 + 1,5= 51,5 cm

(Jag väljer att inte rita med sömsmånen som ska vara mitt bak eftersom jag vill använda samma mönsterdel till framstycket. När jag klipper ut bakstycker lägger jag till sömsmånen, vill du ha exakta mönsterdelar, rita 2 en för bak och en för fram.)

 (Jag vet inte varför prickarna i bilden hamnade där och får inte bort dem, så strunta i dem.)
 

Rita din egen krage
Vill du ha en krage på din klänning men ditt mönster är utan? Då kan du rita din egen, denna instruktion gäller en krage som ska ligga platt mot klänningen (som en Peter Pan krage).

1. Plocka fram dina mönsterdelar för fram och bak och lägg ihop dem längs axelsömmen som vid justering av ringningen (har ditt mönsterinsnitt mot ringningen eller mot axeln behöver du vika ihop dem innan du börjar för att få den riktiga formen, detta kommer medföra att mönstret inte ligger slätt så du får vara extra försiktig och noggrann sen)

2. Lägg en ny bit mönsterpapper ovanpå dina mönsterdelar. Rita av sömnadslinjen för halsen och linjerna mitt fram och mitt bak. Detta är vad du behöver förhålla dig till.

MItt insnitt är inte ihopvikt eftersom jag ritar en smal krage som inte når det. 
 

3. Rita din krage som du vill ha den.

 

(4. har du ett mönster med sömsmån lägger du till den runt hela när du är nöjd med formen.) 

Det blev långt och mycket! Hoppas du förstod allt och hängde med i alla svängar. Har du frågor eller funderingar skriv dem i FB-gruppen.

Nästa vecka börjar vi sy vår toall!

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i överkant av bloggen.