1 December 2013 - "Berätta om"

Fantastiska Emily Dahl håller även i år sin underbara ”Berätta om” – Julkalender! Jag blir så himla inspirerad av den varje år så jag tänkte göra ett försök att haka på i år, förhoppningsvis känner jag mig lika peppad för att skriva inläggen hela vägen till jul som jag brukar vara att läsa andras inlägg!

 

För er som inte har stött på Emilys julkalender tidigare så går den till så att varje dag ges en ”Berätta om” rubrik som Emily och alla deltagare skriver ett inlägg utifrån, inte svårare en så. Årets kalender har mode-tema och det tyckte jag kunde passa ypperligt bra här. För mig handlar sömnaden om att få skapa mitt eget mode, kunna se ut och vara som jag vill!

 

Så mina inlägg kommer till största delen vara vinklade utifrån ett sy perspektiv eftersom det är vad min blogg handlar om, men troligen slinker även andra bitar in och då får ni en chans att lära känna mig lite bättre!

 

Så då börjar vi! Lucka nummer 1:

 

1. Berätta om din stil

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

För något år sedan tittade en vän på mig och sa ”du ser lite 50-tal ut idag” Jag skrattade och svarade "ja, men de gör jag väl för de mesta?" Troligen var det en sådan dag när inte bara mina kläder utan även smink och frisyr var 50-tals inspirerade. Med största sannolikhet var det en Sandy dag. Japp min fascination för 50-talets mode kommer ursprungligen från Greese och Sandy. Visst den är inte särskilt autentisk i alla lägen men den inspirerar mig till tusen! Jag har alltid varit en klännigsflicka, som liten knölade jag ner stora ” Bahrain”- klänningar under overallen till dagis och var sällan nöjd i byxor.  Idag skulle jag nog beskriva min stil som 50-tals inspirerad med en moderntwist. Siluetten är alltid 50-tal, men tyger och färger är endast sådant jag tycker är vackert. Blommigt, prickigt och rutigt som är mina bästa tygmönster passar utmärkt bra i 50-talet vilket inte är konstigt eftersom det inspirerar mig. Mina bästa kläder är en ärmlösklänning med vid kjol som vippar perfekt när jag rör mig, vita strumpbyxor och en kort kofta. Gärna tillsammans med hög hästsvans med rosett om.

 

Deltagare någon av er också i kalendern? Länka gärna så jag kan få följa er julkalender!

 

Hoppas vi ses imorn igen!

Publicerat i "Berätta om" julkalendern
Taggar: "berätta om" julkalendern / jul / julkalender / klänning / mode / stil