11. Berätta om det fulaste du vet.

Det fulaste jag vet, jag gillar inte att tänka att saker är fula. Sömnaden handlar om att kunna uttrycka sig själv och kan det egentligen finnas någonting fult i ens persons egna uttryck? De kan finnas saker som inte faller inom ramen för vad som faller in i vad jag tycker är vackert men har någon annan gjort något för att uttrycka sig själv. Då är det inte fult för mig.

Men om jag igår skrev om det vackra i välskräddade detaljer och hantverket bakom det så tycker jag hemskt illa om detaljer som är slarvigt sydda. Jag har klänningar med helklockad kjol som jag sytt för flera år sedan innan jag lärde mig att de behöver få hänga ut sig innan de fållas. Vilket har lett till att de är sneda idag. Någon gång det finns tid över så ska jag ta tag i det. Även blixtlås som blir bubbliga kan jag störa mig enormt på och blixtlås som glipar i ryggen.

 
Vad stör ni er på i sömnad? Vad tycker ni är/blir fult?

Detta är en lucka ur Emilys "berätta om" julkalender.