9 December 2013 - En ny klänning

Äntligen har jag en ny klänning att visa er! En Elisalex från By Hand London. Det finns så många fantastiska varianter på den här klänningen runt om på nätet så jag var bara tvungen att göra min egen variant. Jag valde att börja göra en ärmlös variant för att se att livet satt som jag ville. Men nästa, ja det blir absolut en nästa, kommer bli med ärm.
 
Jag valde att använda min vanliga cirkelkjol till livet istället för den som egentligen hör till eftersom den modellen på kjol behöver ett tyg med mer struktur. Min variant är sytt utav ett Tilda tyg från Panduro i 100 % bomull.  Jag fick halvvägs genom arbetet en idé att göra något lite annorlunda med klänningen. Nyligen fick jag några stycken hellånga silverfärgade blixtlås så idén föddes att använda en utav dem till klänningen. Jag velade länge om jag skulle göra det eller ej men tillslut följde jag magkänslan och körde. De som jag frågade om råd hävdade att klänningen var så söt som den var och att iden skulle passa bättre på en annan klänning. Men jag har ju massor av klänningar i den här stilen så jag kände att det behövdes något som skiljde ut den här klänningen ur mängden.
 
Blixtlåsets tyngd gör att i kjoldelen på klänningen så skymtar den bara fram ibland när jag rör mig. Jag gillar när detaljer bara skymtar förbi. Mönstret var enkelt att sy och jag har inte gjort några större ändringar. Jag har tagit in den lite i ryggen för att den inte ska glipa och sitta som jag vill i midjan. Jag valde även att gå ner en storlek mot vad jag borde ha enligt tabellen till min vanliga storlek. Jag hamnade mellan två och eftersom mönstret har väldigt lite extra rörelsevidd blev jag först osäker. Så jag sydde en tolie (känner mig duktig!) av livet och insåg snabbt att jag drunknade i den större storleken. 
Publicerat i Sytt av mig
Taggar: Anna byhandlondon dress / Elisalex / klänning
#1 / / Petra:

Jag tycker det blev jättesnyggt med dragkedjan, tycker om när det söta möter det fräcka! Superfin!

#2 / / Fredrikapåvinden:

Jag tycker också att det blev superfint med dragkedjan! Bra val!

#3 / / Åsa:

Det blev ju kanonbra! Jag gillar ju kontraster och tycker att det blev super! Kul att du vågade!

#4 / / Karin:

Snyggt att glittret från dragkedjan kommer igen längst ner på kjolen!