Sy en klänning med mig i sommar!

Hej!

Jag har ett spännande inlägg för er idag. Som flera av er säkert sett så kommer jag att hålla i en sew along under sommaren! De ska bli väldigt spännande och lärorikt. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare men jag ska göra mitt absolut bästa för att de ska bli bra.

 

Nu till det viktiga
Trumvirvel…

Mönstret som jag har valt att använda är Daisy dress från Eliza M´s Vintage style sewing, de är ett relativt nytt mönster företag som gör mönster precis i min stil, och de skulle ju vara en Britta – utmaning!

 

Jag har valt detta mönster för att de är ett bra grundmönster som man kan variera mycket efter tycke och smak. Självklart är det i underbar 50-tals siluett. Mönstret finns från storlek 10 (midja 66 cm och byst 84 cm) till storlek 18 (midja 86 cm och byst 100 cm). Och ni köper det enklast från Mrs Bao som nyligen tagit in dessa mönster. För er som börjar fundera nu, jo hon öppnar upp mönsterdelen av sin webshop fram till början av juli, sedan kommer man kunna nå henne via fb-gruppen som jag ska starta till sewalongen. Så vi kommer alla kunna köpa våra mönster av henne. Hon har dock begränsat antal mönster så var snabba. Det går även att beställa direkt från Eliza.

Mrs Bao kommer dessutom att lotta ut ett mönster från Eliza M så passa på att försök vinna ditt! Vinnaren kommer att dras den 22 juni. Mrs Bao kommer även hon att sy ett av Elizas mönster under sommaren, nämligen Eliza dress vilket hon kommer blogga om. Vi kommer hjälpa varandra längs vägen och de ska bli så roligt!

 

 

 

 

Material åt gång Daisy

*tyg

*Fliselin

*55 cm dolt blixtlås

* Valfritt: Horsehair braid (har inte den blekaste om vad det heter på svenska) till att fålla kjolen med. Mellan 4 och 5 m behövs men jag återkommer om exakt när jag mätt mönstret. Även detta kommer finnas att köpa hos mrs Bao

 

Denna bild är något förvirrande vid första anblick men den övre raden anger mängden tyg som behövs i meter. Det är även konstigt att det står angett för storlek 20 och 22 eftersom de storlekarna tyvärr inte är tillgängliga.
 

Mönstret är för vävda tyger och jag skulle rekomendera att sy den i ett bomullstyg då jag tycker det är trevligast att arbete med samt bära.

Tidsplan

Min plan för denna sew along är som följer:

·      V. 24 (alltså idag) får ni den första informationen

·      V. 27 De första stegen! Vi ritar av och klipper ut mönstret och även tyget. Vi ska nog även hinna med att sicksacka eller overlocka alla kanter som behöver det.

·      V. 28 Vi syr insnitten i livet och livets konstruktionssömmar. Även halsens infodring syr vi.

·      V. 29 Ärmarna och kjolens konstruktions sömmar.

·      V. 30 Montera kjolen på livet och sy blixtlåset

·      V. 31 Infodringen kommer på plats och vi fållar

 

Sen är vi förhoppningsvis klara!

 

Så ni har fram till vecka 27 på er att skaffa de material ni behöver, någon gång innan vecka 27 kommer dessutom ett inlägg med lite tips om hur man väljer rätt storlek.

Till hjälp på vägen har jag startat en fb-grupp, Sew Along med Britta där vi kan diskutera och hjälpa varandra på vägen! 

För lite klänningsinspiration kan ni kika in på min Pinterest, där pinnar jag nästan dagligen nya klänningar som inspirerar mig! http://pinterest.com/modestybyb/dresses/

 Hoppas ni är lika taggade som jag på det här så vi kan börja augusti med en härlig klänningsparad i bloggen!

#1 / / Linda Bäckström:

Jag är med! Men har inte mrs Bao stängt webshopen för semester?!

Svar: Hon öppnar mönster delen och för oss. Kommer info på hennes blogg snart!
Modesty by B

#2 / / Nina:

Jag är med och hoppas att jag ska lära mig hur jag på bästa sätt anpassar överdelen till brösten... det är något jag behöver träna på. Tycker modellen ser jättehärlig ut!
Lite typiskt är det dock att jag lyckas halka in på en klänningssew-along när jag ammar och de bröst som i normala fall är stora och bökiga vid klänninssömnad är ännu mer...

Svar: De ska jag aboslut försöka hjälpa till med! kommer ett separat inlägg om att välja storlek och anpassa mönstret för bästa utgångsläge!
Modesty by B

#3 / / Sara:

Oh ja! Men jag kommer säkert att vara tvungen att ändra hela halsen för jag har så smala axlar. Det blir nog klurigt. Jag ska lägga till mycket toile-tyg i materiallådan.

När öppnar mrsBao förresten?

Svar: De är nog smart då! jag vet inte exakt, kan bli idag eller om någon dag.
Modesty by B

#4 / / Hello:

Jag tror att horsehair braid heter ripsband på svenska.
Jag går med i gruppen och kommer nog sy klänningen, men jag syr allt på en gång i så fall :)

Svar: Nej ripsband är väl grosgrain (stavning?) eller petersham?
Modesty by B

#5 / / Evelina:

Åh så spännande! Är lite för stor men hoppas på hjälp för att förstora mönstret för jag vill verkligen vara med!

Svar: Jag kan inte mycket om att förstora mönster, hör på fb om någon där är bra på det och kan hjälpa till :)
Modesty by B

#6 / / Anna:

Jag vill vara med :) Men jag tar en modell som fanns upp till strl 22.
Jag har tidigare låtit bli att beställa från Mrs Bao eftersom det har stått att hon skickar från Asien.
Jag är allergisk mot paket som kan fastna i tullen och generera extrakostnader.
Vet du om hon skickar även mönsterna från Asien?

Svar: Hon är ju bosatt i asien så därför skickas det därifrån, hon åker dock till sverige i början av juli men fram tills dess skickas de från asien. Men jag har beställt mönster därifrån många gånger och aldrig haft något problem!
Modesty by B