Sy en midsommarklänning med mig

 

Nu är det dags att avslöja vad jag sysslat med de senaste veckorna. Jag har under en tid funderat och planerat för en ny sewalong! Jag tyckte det var så roligt förra sommaren och jag lärde mig så mycket så jag är super taggad på att sätta fart på en ny! Denna gång kommer sewalongen gå i samarbete med SiC Designer. Alla delar av sewalongen kommer publiceras både här och på SiC´s blogg.

Detta kommer dock inte blir en klassisk sewalong där alla syr efter samma mönster utan jag har en annan plan. Jag vill inkludera så många som möjligt och inte begränsa utbudet av ett särskilt mönsters utseende eller storlekar.

Min plan är att var och en utgår från ett bra grundmönster på liv och ärm för vävt tyg som sitter bra på just din kropp! (Har du inget? Tips om ett bra kommer längre ner) Och sedan arbetar vi utifrån det för att skapa en klänning utifrån dina önskemål. Utifrån ett bra grundmönster kan man göra otroligt många klänningsmodeller med några enkla förändringar och det är detta jag vill lägga fokus på. Sewalongen kommer innehålla hur man skapar tre alternativ ärmar, tre alternativa kjolar och alternativa ringningar som gör din klänning precis som du vill ha den.

 Kanske kommer din klänning se ut som en av dessa?
 

De alternativ som sewalongen kommer behandla blir:

Ärmar:

  • Standard ärm i valfri längd.
  • Puff ärm med puff både upptill och nertill (detta gör att du kan välja en ärm med bara puff upp till eller ner till med)
  • Ärmlös klänning

Kjolar:

  • Klockad; hel, halv eller fjärdedels väljer du själv.
  • Rynkad
  • Veckad

Ringning:

  • Hur man ritar om ringningen efter egna önskemål
  • Platt krage, ex. Peter pan krage

Så du bestämmer vilka element din klänning ska innehålla och kan genom det skapa precis den klänning som du vill ha!

Låter det spännande?

Har du inte ett bra grundmönster för liv och ärm så är mitt tips Emery dress från Christin Haynes. Det är ett klännigsmönster med ett klassiskt konstruerat liv, två varianter på ärmlängd, synkad kjol med ficka och en valbar platt krage. Mönster har hyllats runt om i blogg världen för sin fantastiska passform, bland annat här och här. MIn Emery ser ni nedan och det sitter nästan lika perfekt som mitt egen konstruerade grundmönster.

 

Så när kan vi sätta igång? Jag tänker att vi startar upp i maj och syr till midsommar. Då har ni 4 veckor på er att samla material. 

V. 15-18xt

  • Införskaffa material, en lista på vad som behövs kommer längre ner. 

V.19

  • Måttagning
  • Förbered mönster till alternativ modell
  • Ev. FBA och SBA

V.20

  • Sy toal/muslin – alltså prov plagg av liv och ev. ärm
  • Eventuella mönster ändringar efter toal
  • Klippa ut tyg

V.21

  • Sy insnitt -foder och huvudtyg
  • Axelsömmen och sidsömmen - foder och huvudtyg

V.22

  • Sy ärmen
  • Sy ev. krage

V.23

  • Sy kjolen, sidsömmar, vecka/rynka och montera kjolen på livet
  • Sy foder för kjol

V.24

  • Sy dragkedja
  • Montera fodret

V.25

  • Fålla kjolen
  • Fålla ärmen
 

Vad du behöver:
Grundmönster på liv och ärm, ett av dessa alternativ

  • Egen konstruktion
  • Christin Haynes Emery dress, detta köps enklast via Christins egen hemsida. (Mitt kom 1,5 vecka efter att det skickats så ingen lång leverans tid. )
  • Eller liknande alternativ

Huvud Tyg

  • Vad för typ av tyg du väljer är helt upp till dig så länge det är ett vävt tyg. Valet av tyg avgör mycket av klänningens uttryck. Jag bär helst bomullstyger och därför syr jag de flesta av mina klänningar i det, men välj det som du gillar bäst.
  • Mängden tyg avgörs främst av hur du vill att din kjol ska se ut och hur lång du vill ha den. En klockad kräver i regel mer tyg än en rynkad eller veckad. s
  • För mig går det åt mellan 2 och 3 meter till en klängning med kort ärm och en kjollängd på 60 cm.

Foder

  • Jag föredrar att fodra både kjol och liv men det är självklart valbart. Till livet använder jag ett tunt bomullstyg 60 cm brukar räcka med en ofodrad ärm. Till kjolen använder jag satin foder mängden beror på hur din kjol ska se ut.

Blixtlås

  • 60 cm dolt eller standard, vill du ha en djup ringad rygg blir det självklart kortare.

Så jag hoppas ni nu är lika taggade som jag är och att ni hänger på detta äventyr. Att sy tillsammans blir så mycket roligare än att sy själv! Prata om Sewalongen gör vi på min fb- grupp.

 

Publicerat i Sew along
Taggar: dressmaking / emery / sew along / sewalong