7 Januari 2014

Det har varit en långdag utav redovisningar för mig idag, det blir lätt så när man läser på distans när man väl ses ska allt redovisas så mycket tid går till att sitta och lyssna. Det lär bli några timmar utav redovisning imorgon med så då ska mitt stickprojekt få följa med. Jag lyssnar alltid bättre med något i händerna. Jag invigde ingen utav de nya klänningarna som fått följa med upp idag och därför kommer ingen nyhet till er. Nyårsklänningen fick istället följa med till skolan och jag fick lära mig nackdelen med kläder i velur. De blir rysligt luddiga. Att ha en stickad kofta till var inte bästa idéen men då vet jag det till nästa gång. 

Istället för att visa en ny klänning tänkte jag dela med mig utav några funderingar jag har inför detta nya år om sömnaden. Jag är inte mycket för nyårslöften men jag har sett så många smarta runt på olika sömnadsbloggar de senaste dagarna så jag har blivit väldigt inspirerad. 

Förslag till sömnadsnyårslöften:

  • Köpa mindre mönster
Jag har så många mönster jag inte hunnit sy utav än och jag hade ganska lätt kunnat rita många utav de själv. Men det är svårt att stå emot ett nytt fint mönster men jag ska detta år försöka bli bättre på att utvärdera om jag verkligen behöver mönstret jag vill ha, inga impulsköp och för varje fundera över om jag inte lika gärna kan rita det själv. 
  • Minska tyglagret
Jag tror de flesta som syr känner igen sig i problemet att tyglagret gärna fylls snabbare än man hinner sy utav det. Eftersom jag dessutom bor i en lägenhet med väldigt få förvaringsutrymmen är mycket tyg svårt att hantera. 
  • Blogga om varje plagg jag syr
Detta är inget förslag utan att beslut, några plagg har slunkit undan och inte hamnat på bloggen under det här året när jag börjat blogga. 2014 ska bli året när varje projekt dokumenteras och utvärderas. Mycket för min egen skull så det finns kvar längre fram. Att ha möjligheten att kunna utvärdera året och se vad jag faktiskt gjort kändes väldigt givande för mig så det har sporrat mig till detta.
  • Jag ska inte köpa några kläder förutom underkläder, strumpor och träningskläder. 
Jag köper väldigt sällan kläder utöver det ovan nämnda, de blir nästan aldrig använt för jag trivs bättre i mina egna kläder. Jag faller ibland för lätt för shoppingens glädje och jag behöver verkligen inte mera kläder. Jag kan försvara storleken på min garderob eftersom jag skapat den själv, den är mitt intresse och min hobby. Men jag behöver inga köpta kläder. 

Detta är inga fasta beslut utan jag skulle vilja höra era tankar, vad tror ni, går detta att efter följa? Jag vill inte sätta upp mål, jag ser det hellre som mål än krav eller förbud, som jag inte kommer lyckas att följa utan jag vill att de ska vara realistiska och kännas positiva. Att minska min konsumtion har blivit ett väldigt aktuellt ämne för mig den senaste tiden då jag studerar geografi och ämnet till stor del behandlar miljön och miljöförstöring. Visst konsumerar jag tyg istället men jag skulle iallafall undvika att konsumera kläder som inte blir använda eller ger mig någon glädje. 

Vad tror ni? Har ni satt upp några nyårs mål för sömnaden eller livet i stort?

Publicerat i Allmänt
Taggar: mål / nyår / sömnad