8 Januari 2014

 Idag har jag invigt en klänning som jag sydde färdigt i söndags kväll eftersom jag absolut ville ha den med mig till Umeå. Detta är Gertie's Shirtwaist dress från Gertie's new book for better sewing, jag har velat testa modellen sedan jag fick boken men det har inte blivit av fören nu. Jag blev så himla inspirerad av Anna Neahs fyra fantastiska exemplar utav modellen. Modellen gick snabbt och enkelt att sy när jag väl kom igång eftersom jag sytt många blusar och skjortklänningar den senaste tiden. Skillnaden mellan den här klänningen och mina tidigare skjortmodeller är att den här har smock i ryggen. En av mina tidigare modeller har jag själv gjort om för att få en elastisk midja. Det är så skönt när man är van att ha väldigt tajta och "stela" modeller och plötsligt inse hur enkelt jag kan göra om det för att få de bekvämare. 
Två problem upplever jag med modellen först och främst upptäcker jag samma sak som många andra upptäckt att modellen har enorma axlar, jag undrar om den är tänkt att använda med axelvaddar för annars måste något blivit fel när modellen ritades. Jag tog bort 4 cm på axelbredden och utan problem passade ändå ärmen i ärmhålet. Tills nästa kan jag nog ta bort lite till av axelvidden.
 
Det andra jag skulle vilja arbeta med till nästa modell, det blir absolut en till, är hur kjolen ser ut baktill. Jag hade velat ha mer volym baktill i kjolen, den blir väldigt rak baktill även fast kjolen upplevs som vid när man tittar framifrån.
 
 
 
 
 

 

Publicerat i Sytt av mig
Taggar: gertie / klänning / sömnad
#1 / / Petra:

Så bra den blev! Kul att få till något när det från början inte passar. Jättefint tyg också! Var har du hittat det?

Svar: Tack! Jag har fått tyget i present, det kommer från Abu Dhabi.
Modesty by B

#2 / / Efwa:

Vad kul att se din variant. Jag har precis sytt min muslin för att se vad jag behöver ändra. Jag tycker att den har lite konstigt puff på ärmen så det ändrar jag nog. Jag tycker också att kragen ser ut att ligga bakåt när man tittar i boken. Jag kan inte se på din hur den ser ut eftersom ditt hår ligger över. Kanske får jag vinkla kragen lite eller använda en annan modell.

Svar: Kragen är väldigt kort vilket gör att den nog sitter mycket bakåt, jag funderar på att förlänga den alt använda en annan krage jag med. Hur upplever du axlarna, blev din också väldigt bredaxlad?
Modesty by B

#3 / / Efwa:

Jo axlarna på min är också väldigt breda. Iofs har jag breda axlar men jag får ändå ta bort en del. Jag har kollat runt lite och väldigt många kommenterar de breda axlarna. Antagligen ville Gertie ha det så, för man ser ju på bilderna i boken att de är väldigt breda. Gjorde du förresten bound buttonholes?

Svar: Jo jag har sett set med. Nej jag var lat och gjorde vanliga när det var en test klänning. Till nästa ska jag nog försöka mig på det
Modesty by B

#4 / / ExD:

Den är verkligen jättefin, klänningen! Jag har också låtit mig inspireras av Anna Neah, så jag måste nog också ha en skjortklänning. Eller två...