Dold ficka i midjesömmen

Det är svårt att hinna allt man vill ibland, jag lovade er att visa och förklara hur jag konstruerat mina dolda fickor på klänningen jag sydde till skolan.

Klänning har dolda fickor i midjesömmen med resår i ytterkant. Fickan består av två rektangulära stycken en insida som är 12 x 20 cm och en utsida som är 20 x 20 cm.  Den yttre delen av fickan kommer sitta mot kjolen och behöver vara större för att handen ska gå ner i fickan.
 Fickan i toallen

 

Fickan är sedan sydd som man syr en dold ficka i en sidsöm. Först har jag sytt fast den inre fickdelen mot livet och den yttre mot kjolen. För att hålla in den yttre kanten av fickan mot den inre har jag sytt i resår i kjolens söm. Resåren är 12 cm för att hålla in den yttre fickan till den inres bredd. Bägge fickdelarna sys fast räta mot räta och sedan sydde jag ihop midjesömmen och fickdelarna i ett stycke som vid dolda fickor.

Alltså som denna fast fickdelen är rak istället för böjd
 

Jag är ledsen att jag inte har bättre bilder på genomförandet, syr jag en igen ska jag ta bättre bilder åt er.