Krage

Välkommen till dagens sew along inlägg! Denna sew along löper både här på Modestyby samt SIC Designer.

Dagens inlägg är för dig som syr en klänning med krage. Ingen av mina klänningar kommer att ha en krage så jag visar monteringen mot min toall.

Dagens inlägg kommer behandla: (motsvarande steg i Emerybeskrivningen)

  • Sy kragen – Emery steg 12-16
  • Montera kragen – Emery steg 17
 

Mellanlägg
Till kragen ska du ha fyra delar, två som blir den övre kragen och två som blir den undre. För att ge kragen en fin form behöver du förstärka två av kragens fyra delar med mellanlägg, jag föredrar påstrykbart men även den typ som sys fast fungerar utmärkt. De 2 delarna med mellanlägg blir kragens ovansida.

 

Sy kragen
Nåla ihop kragens delar två och två, en undersida mot en översida och räta mot räta. Sy längs kragens yttre kanter, ej den del av kragen som ligger mot halsen. OBS! Syr du Emerys krage ska du följa den korta vinklingen i framkant som är markerad på bilden men baktill ska du inte följa vinklingen! Titta på ditt mönster vilket som är fram så formen blir rätt!

Trimma sömsmånerna och vänd kragens delar, pressa noggrant. Vill du kan du sedan sy en stickning nära den yttre kanten så håller formen sig bättre.

 

 Min krage blängde på strykjärnet och hotade med att smälta om det kom nära så därför är den bubblig tyvärr
 

Montera kragen
Nåla fast kragen mot klänningens halsringning, kontrollera att undersidan ligger mot klänning. På Emerymönstret finns en markering som visar var kragen och axelsömmen ska mötas.För Emery behöver halsringningen hållas in, sätt ihop kragen och halsringningen med en nål i varje markering, håll in tyget så att halsringningen stämmer mot kragen. Kragens delar ska mötas mitt fram och sluta 1,5 cm från mitt bak.

Sy fast kragen runt halsringningen med tråckelstygn.

 
 

Ändring i planering
Jag har insett att ordningen på de kommande inläggen enligt planen blir galet om man syr en ärmlös klänning. Planen är upplagd efter hur jag brukar sy en klänning med ärm och jag har inte reflekterat förrän nu över att en ärmlös klänning kräver en annan ordning. Dock en ordning som även fungerar utmärkt på en klänning med ärm! Så därför kommer vi att montera fodret i livet innan vi syr kjolen och blixtlåset istället för efteråt.

 

Hoppas arbetet med din klänning går bra! Visa gärna dina framsteg i FB-gruppen eller har du en fråga? Ställ den där med! 

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i överkant av bloggen.

Publicerat i Sew along
Taggar: emery / krage