Staystich, insnitt och bonus (!)

Välkommen till dagens sew along inlägg! Denna sew along löper både här på Modestybyb samt SIC Designer.

Idag ska vi få börja sy på våra riktiga klänningar!
Dagens inlägg kommer behandla: (motsvarande steg i Emery beskrivningen:)

  • Staystich (förstärkningssöm) runt ringningen – Emery steg 1-4
  • SMOCK (!) bonusdetalj som kommer smita in i sew alongen!
  • Sy livets insnitt – Emery steg 5-7

Staystich
För att försäkra att ringningen håller formen ska vi sy en stödstickning runt ringningen i livets fram- och bakstycken. Både i yttertyget och i fodret. Sy 1,5 cm (eller den sömsmån du använder) innanför ringningen längst sömnadslinjen. För att inte riskera att dra tyget är det bra att börja alla sömmar vid axeln och sy mot mitt fram eller mitt bak. Det innebär att du får sy två sömmar på framstycket, en från vardera axel som möts mitt fram. 

 
 

Smock
Under planeringen av mina klänningar insåg jag att jag vill lägga till ytterligare ett valbart designelement till våra klänningar. Smock! Smock är ett ypperligt sätt att få en tajt klänning att bli lite bekvämare. En smock skapas genom att man syr med resårtråd som undertråd i valbart antal rader så plagget får ett expanderbart parti. Jag gjorde nyligen en klänning där jag valde att strunta i att sy insnitten i ryggen och istället sydde några rader av smock. Klänningen sitter precis lika bra som den gjort annars men det ger mig lite extra rörelserum.

Så Smock kommer få smita in i mina klänningar och i din med om du vill! Antingen kan du välja att bara sy några rader av smock i ryggen som jag gjort ovan. Då struntar du i att sy midjeinsnitten i ryggen. Men du kan också sy smock runt hela livets midja, då struntar du i att sy alla midjeinsnitten. Självklart kommer passformen påverkas något, som ni ser skapas lite rynkor där smocken avslutas över min rygg och samma effekt kommer skapas framtill om du vill ha smock där.  Viktigt att tänka på är att smock gör sig bäst i ett lite tunnare tyg så har du valt ett kraftigare tyg är det bättre att spara detta till en annan framtida klänning.

Är du inte intresserad är det bara att strunta i detta och gå vidare, det kommer inte påverka din klänning. Annars strunta i antingen midjeinsnitten bak eller både fram och bak nu när vi ska sy våra insnitt, smocken syr vi det sista vi gör för att inte göra monteringen av blixtlåset svårt i onödan.
 
 

Insnitten
Insnitten sys för att ge form åt plagget så att det kan följa kroppens rörelser. Beroende på vilket mönster du valt att arbeta med kan du ha olika många insnitt, Emery har 8 stycken. Vi ska nu sy alla våra insnitt precis som vi gjorde på våra toaller, kom ihåg är du sugen på att sy en smock ska du inte sy midjeinsnitten bak om du vill ha smock bak eller inte sy några alls om du vill ha smock runt hela klänningen.

Nåla ihop insnittets ben noggrant, jag brukar börja med att sätta en nål i toppen av insnittet och sedan nåla nerifrån. Sy sedan från nederkanten, börja med att backa för att fästa trådarna, och så hela vägen upp till spetsen. Fäst inte trådarna vid spetsen utan lämna trådändarna och knyt istället ihop dem med en dubbelknut. Upprepa med alla dina insnitt i både huvudtyget och fodret.

Pressa sedan dina insnitt noggrant åt det håll som ditt mönster föreskriver, Emerys insnitt ska pressas mot sidan utom bystinsnitten som pressas nedåt. 

 
Det var allt för idag, men nu när vi är igång ordentligt tänkte jag det kunde vara av intresse att se planen för när de olika momenten i sömnaden kommer ske, så här ser det ut:

V.21
  • Sy insnitt -foder och huvudtyg
  • Axelsömmen och sidsömmen - foder och huvudtyg

V.22

  • Sy ärmen
  • Sy ev. krage

V.23

  • Sy kjolen, sidsömmar, vecka/rynka och montera kjolen på livet
  • Kjolens fickor om din modell har det
  • Sy foder för kjol

V.24

  • Sy dragkedja
  • Montera foder

V.25

  • Fålla kjolen
  • Fålla ärmen
  • Smock

Som vanligt hoppas jag att ditt arbete går bra och du får gärna vissa dina framsteg i FB-gruppen eller har du en fråga? Ställ den där med!

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i överkant av bloggen.